Helmond

Bezoek aan Botanische Tuin Jochumhof in Steyl en aan Parkhof Swalmen met museum “Het rijke Roomsche leven”

Dinsdag 16 juli brengen we een bezoek aan de Botanische tuin Jochumhof in het oude kloosterdorp Steyl en aan de Parkhof Swalmen in Swalmen.
Om 9.00 uur vertrekken we vanaf de parkeerplaats van voormalig zwembad De Wissen (Keizerin Marialaan, Helmond) naar De Botanische tuin in Steyl, gelegen achter oude muren. Deze heeft een unieke verzameling bijzondere, oude en exotische planten, heesters en bomen die te bezichtigen zijn in verschillende tuinen zoals de geurtuin, de mediterrane tuin, de heemtuin en de kruidentuin. We worden hier ontvangen met koffie/thee met vlaai en krijgen een rondleiding.
Rond 12.30 uur vertrekken we naar de Parkhof in Swalmen waar we bij aankomst een eenvoudige lunch krijgen met koffie/thee en broodjes.
Hierna krijgen we een rondleiding door de tuin die een totale oppervlakte van 3.500 m² heeft, met daarin Engelse rozenborders, vaste planten, een vijftal vijvers, een brug tussen twee heuvels en een rond gazon.
In de bezoekersruimte bevindt zich het museum van “Het Rijke Roomsche Leeven” met een verzameling van meer dan 4000 religieuze objecten zoals heiligenbeelden en rozenkransen. Na de koffie/thee met (opnieuw) vlaai vertrekken we om 16.30 uur richting Helmond waar we rond 17.15 uur aankomen.
De prijs voor deze dag is voor leden (en inwonende gezinsleden) € 44,- en voor niet-leden € 49,-. Dit is inclusief entree, rondleidingen, lunch en de koffie/thee met vlaai. Ook de kosten voor het vervoer zitten in deze bijdrage. Als u met iemand meerijdt hoeft u dus niet aan de chauffeur te betalen voor het vervoer; de chauffeur krijgt een passende vergoeding van Groei & Bloei. Als u bereidt bent om te rijden en anderen mee te nemen zou u dat dan bij uw aanmelding willen laten weten?
U kunt zich tot uiterlijk 1 juli aanmelden via info(at)helmond.groei.nl
Betaling kunt u doen op bankrekeningnummer NL86 RABO 0317 2056 76 t.n.v. K.M.T.P. Helmond e.o. onder vermelding van “Jochumhof en Parkhof”.

Excursie De Hesperidenhof in Baarlo en naar kwekerij Marcel de Wagt

Zaterdag 24 augustus gaan we naar de Hesperidenhof in Baarlo en naar kwekerij Marcel de Wagt.
Om 9.00 uur vertrekken we vanaf de parkeerplaats van voormalig zwembad De Wissen (Keizerin Marialaan, Helmond) eerst naar De Hesperidenhof in Baarlo.
De Hesperidenhof is een romantische tuin met een oppervlakte van 10.000 m2 met subtropische planten, ingedeeld in voortuin, leeftuin en vijvertuin. Door het bos wandelt u naar een nieuwe tuin ingericht met buxusvakken waarin vruchtdragende bomen en kruidachtige planten staan. We worden daar ontvangen met koffie/thee met wat lekkers en aan het eind van het bezoek krijgen we een eenvoudige lunch. Voor de liefhebbers worden bij de Hesperidenhof een beperkt aantal Salvia’s gekweekt en in de tuin verkocht aan de bezoekers.
Om 13.30 uur vertrekken we en gaan naar de kwekerij van Marcel de Wagt in Ven-Zelderheide. Dit is een kwekerij voor bijzondere vaste planten waar de vermeerdering van de planten zoveel mogelijk door de kweker zelf gebeurt. Wel worden er soms stekken ingekocht bij andere bedrijven die op de kwekerij verder opgekweekt worden. De planten groeien in eigen tempo in de buitenlucht zonder het gebruik van gif en met organische bemesting. Tot we rond 16.30 uur aan de koffie/thee gaan kunt u naar hartenlust rondkijken op de kwekerij en uw slag slaan en inkopen doen. Om 17.00 uur vertrekken we naar Helmond waar we rond 17.45 uur aankomen.
De prijs voor deze dag is voor leden (en inwonende gezinsleden) € 32,50 en voor niet-leden € 37,50. Dit is inclusief entree, lunch en de koffie/thee. Ook de kosten voor het vervoer zitten in deze bijdrage. Als u met iemand meerijdt hoeft u dus niet aan de chauffeur te betalen voor het vervoer; de chauffeur krijgt een passende vergoeding van Groei & Bloei. Als u bereidt bent om te rijden en anderen mee te nemen zou u dat dan bij uw aanmelding willen laten weten?
U kunt zich tot uiterlijk 15 augustus aanmelden via info(at)helmond.groei.nl
Betaling kunt u doen op bankrekeningnummer NL86 RABO 0317 2056 76 t.n.v. K.M.T.P. Helmond e.o. onder vermelding van “Hesperidenhof en De Wagt”.